Hva er det du har på beina dine?!

Du har sikkert gjort deg opp noen tanker rundt det å løpe barbeint eller med disse rare/morsomme/stygge/underlige tå-skoene? Hvis ikke, kan du jo gjøre det nå. Er dette noe for meg? Det der må da gjøre noe forferdelig vondt! Hva om jeg tråkker på en spiss stein? Ikke minst: Hvorfor skal jeg plutselig sette til side mine trofaste løpesko til fordel for dette? Tanker og spørsmål som du vil utforske og finne svar på. Så hvor skal jeg begynne?

Ta av deg skoene

Ja, sokkene også. Helt barbeint. Gå litt rundt, gjerne ute på ulike underlag: Grus, asfalt, gress etc. Gi deg selv noen utfordringer. Tråkk på steiner, kongler eller lignende. Kjenn på hvordan det føles å klemme noe flatt under føttene. Merk deg disse følelsene. Dersom du kjenner smerte, registrer hvordan kroppen din reagerer på denne smerten, ved å for eksempel bøye knærne eller trekke til seg foten. Kroppen din tilpasser seg situasjonen og søker en mer behagelig løsning. Noe som skjer fordi de nakne fotsålene dine registrerer sanseinntrykk fra underlaget og fører de tilbake til kroppen. Du får altså sensoriske tilbakemeldinger gjennom fotsålene, der kroppen gjør tilpasninger for å unngå smerte. 

Derfor burde du også ta av sokkene

Selv om de er veldig tynne, vil de være med på å redusere de sensoriske tilbakemeldingene. Ikke i like stor grad som sko, men det er alikevel av betydning. Du kan gjøre en sammenligning mellom det å bruke sokker og det å gjøre fingernemt arbeid med hansker på hendene (Sy med nål og trå etc.). Poenget med dette er som følger:

De sensoriske tilbakemeldingene reduseres jo mer du har mellom fotsålene og underlaget!

Dette vil videre føre til at kroppen i større grad hindres fra å gjøre de nødvendige tilpasningene. Om vi i tillegg knyter på oss et par løpesko, forsterkes poenget ytterligere. En tradisjonell løpesko vil typisk ha sålemateriale på omtrent 3 cm under hælen og ca.  2 cm under forfoten. Til sammenligning utgjør sokkene bare noen få millimeter. For å illustrere dette ytterligere, se for deg at du har 3 cm tykke hansker på hendene. Ville du da klart å skrive en sms? Skrelle ei potet? Kansje. Det blir i alle fall en massiv utfordring.

Hvorfor løper du da i disse tå-skoene?

Den italienske såleprodusenten Vibram lanserte i 2005 en slags "fothanske" som de navnga "fivefingers". Hensikten med disse skoene er å gi brukeren en følelse av å være barbeint, samtidig som den tynne sålen gir noe beskyttelse. Dersom vi lager en imaginær skala og setter "barbeint" på den ene siden og "tradisjonelle løpesko" på den andre enden, vil fivefingers befinne seg forholdsvis nærme "barbeint" enden. Det å løpe i fivefingers vil da være en langt bedre etterligning av det å løpe barbeint, enn tradisjonelle løpesko. (Forskjellen på disse tradisjonelle løpeskoene og fivefingers, vil jeg gå nærmere inn på ved en senere anledning. Så vi trykker på "pause"-knappen inntil videre.) 

Men hvorfor ikke løpe barbeint hele tiden?

Klart du kan løpe barbeint hele tiden! Dersom du behersker det. Det finnes dog ikke mange av disse løperne der ute. En av dem kaller seg "barefoot ken bob" og har løpt over 70 marathon helt barbeint. Barefoot ken bob har vist oss at det ikke er umulig, men understreker samtidig at det tar tid å komme dit han er i dag. Rome wasn't built in a day! 

Om du vanligvis løper i tradisjonelle løpesko og ønsker å melde overgang til barbeint-klubben, bør du være oppmerksom på og ta hensyn til tidsaspektet. For å forstå overgangen bedre, er det beste å rett og slett forsøke å løpe noen meter barbeint, kjenne på følelsen og gjøre deg opp egne tanker om hvordan det oppleves. 


Fivefingers har flere bruksområder. Her får de være med på jobb.

Derfor er fivefingers et godt alternativ

Av praktiske årsaker som kulde/varme og en lang tilvenningstid, vil fivefingers være et ypperlig hjelpemiddel for å oppleve flere av de samme følelsene og effektene som når du løper barbeint. Videre vil det ta lang tid før du vil klare å løpe like langt, hyppig, intensivt og raskt som du er vant til med de tradisjonelle løpeskoene dine. Dette fordi kroppen trenger tid på seg for å gjøre sine endringer og tilpasninger. Siden utbredelsen av slike sko og sko med tykkere såler generelt, er såpass stor som den er i dag, har vi brukt store deler av livene våre til å la kroppen bli vant til en slik bruk. Da kan det videre være lettere å forstå hvorfor kroppen trenger lang tid på en "avvenning", tilbake til bare bein. 

Mange løse tråder

Ovenfor har jeg gitt et innblikk i noen aspekter av forskjellene med det å bruke sko og det å la være. Det ville blitt en meget lang bloggtekst å forklare alt dette i en og samme post, så jeg vil derfor komme videre inn på dette i senere poster. I mellomtiden kan du titte på bacheloroppgaven jeg har skrevet om dette. Den finner du her!

 

Jeg vil gjerne høre om dine barbeinte opplevelser! Har du forsøkt å løpe med bare bein, men ente opp med bare tull? Alle kommentarer verdsettes. Ikke bare meg, men også av andre lesere som kansje lurer på det samme, men ikke tørr å spørre. Peis på! 

14 kommentarer

enits91

11.09.2012 kl.20:51

Jeg har ikke prøvd barfotløping, men ønsker meg et par fivefingers! :) (Studerer du i Elverum? Jeg så det stod bachelor i Folkehelse på oppgaven din.)

Rune K M

11.09.2012 kl.22:35

Hei. Fin blogg. Jeg startet å løpe en del barbeint ifjor. Har hittil løpt ca. 120 mil totalt helt barbeint og tipper omtrent det samme med minimalistiske sko. Pga. kneproblemer måtte jeg gi opp å løpe med vanlige sko. Å løpe med minimalistiske sko går brukbart, men det fungerer best å løpe helt barbeint. Slipper unna skader når jeg løper barbeint, og jeg løper også nå fortere uten sko, enn jeg gjorde med sko. Er mao. en stor tilhenger av barfotløping.

Bare Andreas

11.09.2012 kl.22:38

enits91: Da har du et godt utgangspunkt! At du har interessen : )
Jeg studerte der inntil nå i vår, men har flyttet til Oslo for å studere videre. Heldigvis fikk jeg min gamle arbeidsgiver til å ta inn fivefingers i Elverum, så ta turen innom G-sport for å prøve de på ; )
Begynte du studiet nå i høst?

Bare Andreas

11.09.2012 kl.22:59

Rune K M: Takk for gode ord! Morsomt å høre at du har tilbakelagt såpass mange mil helt barbeint! Føler det ikke er mange av dem her i Norge. Hvilke minimalistiske sko brukte du? Har selv ikke like mange barbeinte mil som deg (ennå), men jeg prøver stadig å plusse på kuleramma ; )
Du er ikke alene om å bli kvitt skadene dine med hjelp av barbeintløping. Slet selv med beinhinnebetennelse, som er helt borte nå. Har også hørt utallige andre slike historier.
Håper at flere vil være med på å oppleve denne utveien fra lange kvelder på sykestua!
Interessant at du løper fortere uten sko. Jeg merker selv at jeg løper en del raskere med fivefingers per dags dato, men nå skjønner jeg at potensialet er stort her.
Deltar du også i konkurranser barbeint?

Rune K M

12.09.2012 kl.08:29

De minimalistiske skoene jeg har brukt mest er New Balance Minimus (Vibram lager sålen til disse). Har også løpt en del med Fivefingers KSO. Ja, har løpt en del konkurranser barbeint. Jeg satt ny personlig rekord på 10 km i Drammen Maraton i helgen som var. Kommer også til å løpe halvmaraton i Oslo Maraton barbeint. Har håp om ny personlig rekord også her. Løper du konkurranser barbeint? Har ikke sett mange som gjør det foreløpig, men har tro på at det snart blir flere.

Bare Andreas

12.09.2012 kl.12:55

Rune K M: Hvordan synes du Minimus skoene var, sammenlignet med KSO? Har selv sistnevnte, men liker ikke at de har en liten forhøyning under fot-ballen. I tillegg gir de meg gnagsår!
Spennende! Du må få en utrulig bra mestringsfølelse når du perser helt barbeint? Da får du også ytterligere bekreftelse på at det du gjør, er rette vei å gå. Det må du gjøre. Tipper du får nok av oppmerksomhet når du stiller barbeint i løp!? Har selv ikke løpt konkurranser helt barbeint, men det er absolutt noe jeg kommer til å forsøke i fremtiden : )

Rune K M

12.09.2012 kl.13:37

Jeg har foretrukket Minimus-skoene framfor Fivefingers KSO pga. at man har hatt mulighet til å bruke vanlige sokker i Minimus, og jeg har vært avhengig av sokker for å ikke få gnagsår oppå vrista. Men nå har jeg slitt hull i sålene på Minimus-skoene mine, så jeg får prøve å finne fram Fivefingers'ene igjen og teste dem en ny periode.

Man får en god del ekstra oppmerksomhet og heiarop når man stiller barbeint i løp, ja :-) Det var utrolig deilig å sette den persen barbeint! Ikke bare var det et halvt minutts forbedring av den gamle persen jeg hadde med sko, men det var også første gang noensinne under 40 minutter på mila. Det aller beste er at mens jeg før stadig vekk var plaget med skader som satt meg mye tilbake treningsmessig, føler jeg meg nå sikker på at jeg kan unngå skadene selv om jeg øker treningsmengdene. Så jeg er ikke i tvil om at for meg har dette vært veien å gå, ja - og jeg har planer om å løpe enda fortere i årene som kommer.

Du må absolutt slenge deg med i noen konkurranser barbeint du også. Det er veldig gøy og anbefales sterkt!

Bare Andreas

13.09.2012 kl.08:26

Rune K M: Skjønner. Men om du skal bruke fivefingers igjen, vil jeg heller anbefale SeeYa modellen. Den er både letter og mer flexibel, i tillegg til ei flatere såle. Vet ikke om selve såla er tynnere, men det føles slik ut. Dessuten finnes det sokker til fivefingers, om du ønsker det ; )

Kan jeg tenke meg du får. Må ha vært en herlig mestringsfølelse ja! Må nesten føles som å jukse, ikke sant? hehe. 40 min på mila er respektabelt! Er så dumt å bli satt tilbake av skader, når du så gjerne vil løpe mer, fortere og lengre! Vet hvordan det føles... Er bare å stå på videre, men det blir spennende å se hvordan du takler vinteren helt barbeint!?

Jeg skal gjør det etterhvert. Trenger bare noe mer trening først : )

Stine

13.09.2012 kl.18:35

(enits91) Jeg går andre året i Elverum nå. Jeg har sett at de selger disse flere steder i Elverum, men kanskje jeg skal ta turen innom G-sport. På mart´n senteret? :)

Bare Andreas

13.09.2012 kl.20:26

Stine: Ah, bra bra. Du burde dra på G-Sport på kremmertorget. De som jobber der er mer åpne for fivefingers enn de konservative på martenssenteret ; ) Er i prinsippet samme butikken da men...

Stine

13.09.2012 kl.21:44

Okei, det skal jeg gjøre! Men først en tur til Vestby på billigshopping. Skal ikke se bort fra at jeg kommer hjem med et par sko da :P Trenger både vanlige innendørssko, terrengsko og nå FIVEFINGERS!!! :D Dødskule! :D

Bare Andreas

13.09.2012 kl.21:56

Stine: Herlig! Hehe, der har jeg også vært. Går fort unna der nede! haha. Ja, man har mange behov, men nå bruker jeg stort sett fivefingers til det meste ; D Yeah!

Rune K M

16.09.2012 kl.12:26

Takk for tips! Skal sjekke SeeYa-modellen neste gang. Til vinteren kommer jeg til å løpe med sko eller innendørs. Vi er så heldig å ha innendørsbanen på Bislett her i Oslo. Den er gull verdt om vinteren.

Har opprettet en Facebook-side hvor tanken er å samle informasjon om hva som rører seg rundt barfotløping i Norge. Alle som er interessert er velkomne til å følge den siden også:

http://www.facebook.com/NorskeBarfotlopere

Bare Andreas

18.09.2012 kl.15:30

Rune K M: Bare hyggelig ; ) Det er nok det beste om vinteren. Jeg har forsøkt å løpe helt barbeint på snø, noe som for så vidt gikk veldig greit, så lenge jeg ikke stoppet opp! En innendørsbane høres optimalt ut! Er den tilgjengelig for alle?

Et bra tiltak! Har gitt den min "like" og skal gjøre mitt beste for å spre den til andre interesserte!

Skriv en ny kommentar

Bare Andreas

Bare Andreas

26, Målselv

Jeg er bare en helt uvanlig ung mann. Utdannet innen idrett, går (løper ofte) mine egne veier og bruker ikke alltid sko.

Bare besøk så langt.

Kategorier

Arkiv

hits